De brugklassers van het Dr. Mollercollege in Waalwijk moesten er even aan wennen. Onlangs stonden er namelijk schoonmakers van WML Facilitair voor de klas. Niet om de boel op te ruimen of schoon te maken. Wel om tekst en uitleg te geven over hun werk en over het nut en de noodzaak van een schone leef-, leer- en woonomgeving. Dit gebeurde in het kader van het project SchoonPlein.
Leren en leven in een schone omgeving
SchoonPlein is een lesproject met een bijbehorende lesmethode en een toegankelijke website. Vebego Foundation, een onderdeel van één van de twee vennoten van WML Facilitair, ontwikkelde SchoonPlein. Aan de hand van SchoonPlein gaan leerlingen aan de slag met het thema ‘leren en leven in een schone omgeving’. Tijdens het project komen kinderen op een creatieve manier in aanraking met opruimen en schoonmaken. Door deel te nemen aan SchoonPlein worden de scholieren zich meer bewust van het belang van een schone omgeving en leren ze hoe zij hieraan kunnen bijdragen. SchoonPlein laat zien dat het schoonhouden van de school iets is wat je samen doet.
Rommel opruimen
Het Dr. Mollercollege in Waalwijk is de eerste opdrachtgevende school van WML Facilitair die aan de slag gaat met SchoonPlein. Rayonleider schoonmaak Laura Verhoeven kaartte het bijzondere project aan bij de Waalwijkse school voor vmbo, havo, atheneum en gymnasium. “Eigenlijk waren we meteen overtuigd van het feit dat we hier iets mee moesten doen”, licht brugklascoördinator en docent Nederlands Jos Rutters toe. “SchoonPlein heeft een grote meerwaarde voor onze leerlingen en voor onze school. Met dit project kunnen we onze brugklassers bewust maken van het belang om hun troep op te ruimen. Vaak hoor je dan ‘Ja, maar ik maak niet in mijn eentje al die troep’. Dat kan wel zo zijn, feit blijft dat daardoor onze school vervuilt. Als iedereen zijn eigen rommel zou opruimen, dan scheelt dat een hoop.”
Opruimen en schoonmaken
De schoonmakers van WML Facilitair die op het Dr. Mollercollege werken zijn actief betrokken bij het project. “Zij zijn de experts op het gebied van opruimen en schoonmaken”, legt rayonleider Laura Verhoeven uit. “Samen met mij vertellen zij in de klas over hun dagelijkse werk. Ook beantwoorden zij de vragen van de leerlingen. Op deze manier leren de brugklassers meer over het vak van de schoonmaker en krijgen onze medewerkers de waardering die zij verdienen.”
Ingepast in de mentorlessen
SchoonPlein gaat volgens de brugklascoördinator niet ten koste van andere lessen. “We hebben dit project ingepast in de mentorlessen. Verder hebben we het iets breder getrokken door ook ander milieuonderwerpen er aan toe te voegen. In totaal zijn we er zo’n vijf tot zes weken mee bezig. Het project startte met een les van onze schoonmaker Toine van Best en rayonleider Laura Verhoeven. Daarna zijn we aan de slag gegaan met de verschillende onderdelen van SchoonPlein. Uiteindelijk willen we dat onze leerlingen een plan van aanpak opstellen. In dit plan, dat we gaan aanbieden aan de directie, staan verbetervoorstellen om te komen tot een nog schonere school. Die voorstellen nemen we straks ook mee naar onze nieuwbouw aan de Olympiaweg in Waalwijk.”
Fanatiek bezig
De docenten van het Dr. Mollercollege zijn enthousiast over het project. “Niet alleen wij zijn er fanatiek mee bezig. Ook onze leerlingen pakken het serieus op. Je merkt dat SchoonPlein gedragen wordt door onze leerlingen. We willen het project graag elk jaar laten terugkeren in de brugklas. Op die manier kunnen we er structureel aan werken om ons steentje bij te dragen aan een schone omgeving waarin het veel lekkerder leren en leven is.”